duurzame marketing

5 tips voor duurzame marketing

Of je nu een restaurant, kantoor of een winkel hebt of een creatieve ondernemer bent: goede marketing is in elke branche en voor elke ondernemer belangrijk. Je creëert er naamsbekendheid en een reputatie mee en je genereert er klanten mee. Tenminste, als je het goed aanpakt. Als je zo duurzaam mogelijk wilt ondernemen, wil je natuurlijk ook dat deze duurzame waarden terugkomen in de marketing. Gelukkig is het tegenwoordig steeds eenvoudiger om jouw onderneming op spraakmakende wijze onder de aandacht te brengen zonder concessies te hoeven doen wat betreft jouw duurzame waarden. Ik geef vandaag graag 5 tips voor opvallende en duurzame marketing waarmee jij je kunt onderscheiden.

#1 Passend promotiemateriaal

katoenen tas

Veel bedrijven maken gebruik van promotiemateriaal en relatiegeschenken. Deze weggevers zijn ideaal om indruk te maken en naamsbekendheid te genereren. Idealiter kies je hier dus voor promotiematerialen met blijvende waarde die ook echt van pas komen. Pennen zijn hierbij bewezen effectief, net als notitieblokken. Deze materialen worden door potentiële klanten continu gebruikt en daarbij wordt jouw naamsbekendheid vergroot. Deze producten zijn ook eenvoudig duurzaam verkrijgbaar en hebben blijvende waarde. Maar laat je niet beperken tot pennen en notitieblokken als je nadenkt over relatiegeschenken die indruk maken. Ook tassen van duurzaam katoen en herbruikbare waterflessen die gepersonaliseerd zijn met het logo van het bedrijf maken blijvende indruk. Denk aan producten die passen bij jouw bedrijf en jouw waarden en laat deze personaliseren, bijvoorbeeld bij Drukzo.

#2 Visitekaartjes die indruk maken

visitekaartje

Je hebt wat betreft duurzame visitekaartjes heel veel opties. Zo kun je kiezen voor visitekaartjes gemaakt van gerecycled karton met een gepersonaliseerde boodschap erop gestempeld. Deze stempel is keer op keer te gebruiken en zo’n visitekaartje brengt ook meteen een gesprek op gang. Een andere optie is een visitekaartje gemaakt van groeipapier. Mensen kunnen dit kaartje, na gebruik natuurlijk, uit laten groeien tot een prachtige bos bloemen.

#3 Duurzame papierwaren

notitieboek

Veel communicatie met klanten gebeurt nog steeds via brieven, flyers, brochures en posters. Om ook hier zo duurzaam mogelijk te ondernemen, is het belangrijk om te kiezen voor bewuste producten. Kies waar mogelijk voor gerecycled papier, CO2 neutraal papier of anders FSC papier. Probeer het materiaal ook zo bewust mogelijk te verspreiden. Niemand is erbij gebaat als de straten bezaaid zijn met papieren flyers waar niemand naar omkijkt. Dat is niet alleen ontzettend vervuilend, maar het is ook slecht voor de reputatie van het bedrijf.

#4 Communiceer jouw waarden

dopper

Er zijn verschillende manieren om duurzaam te ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor klimaatneutraal verzenden, fairtrade ondernemen, dierproefvrije producten produceren of gebruik maken van lokale en eerlijke producten. Er is niet één vorm van duurzaam ondernemen en het is dan ook belangrijk om in jouw communicatie naar de klant duidelijk te zijn in jouw onderscheidende eigenschappen. Communiceer dus heel bewust wat jouw onderneming zo duurzaam maakt op de website, in de winkel, op de verpakking, op flyers en in elke andere vorm van communicatie met de klant. Eventueel kun je ook kijken naar de mogelijkheden van een keurmerk voor jouw product of dienst.

#5 Denk aan de verpakking

zeep

Vergeet ook zeker niet de verpakkingsmaterialen die je gebruikt voor de verkoop of verzending van jouw producten of diensten. Je kunt namelijk nog zo’n groen imago hebben, maar de verpakking spreekt boekdelen. Plastic komt steeds meer in opspraak dus een slimme ondernemer kiest al snel voor alternatieven. Er zijn tegenwoordig steeds meer verschillende soorten bioplastic waar je gebruik van kunt maken, maar ook FSC gecertificeerd papier of een herbruikbare verpakking is een goed alternatief. De mogelijkheden zijn eindeloos dus er is geen enkel excuus om hier niet te kiezen voor een duurzaam alternatief.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Kimbino. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

2 gedachten over “5 tips voor duurzame marketing”

  1. Ik vind groeipapier zo’n prachtige uitvinding! Ik kreeg bij een pr-pakketje eens een begeleidende brief op groeipapier en hoewel ik al van het merk in kwestie hield, is mijn liefde daardoor alleen maar groter geworden. 😉

    1. Ik vind het ook zo leuk en zo’n goede statement! Ik heb nu visitekaartjes van gerecycled karton, maar als ik ooit nog eens wat anders wil, stap ik zeker over op groeipapier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *